Az utóbbi időben bevált SEO / keresőoptimalizálás technika a PR cikk linképítés. Ez nem szabad összekeverni a hagyományos PR cikkel, ahol a PR rövidítés az angol Public Relations (közönségkapcsolat, propaganda) szavakból származik. SEO célra a Page Ranking (nem létezik jó magyar fordítás, talán weboldal erő lenne a legjobb szó) szavakból képzett rövidítéssel dolgozunk.
Az egész a régi időkből gyökerezik, amikor a Google még közzétette az adott oldalak „erejét”, amik igen komoly rangsorolási tényezők voltak. Ezt a hivatalos mérőszámot azóta nem publikálják, de az oldalunkra mutató linkeknek igen komoly szerepe van a Google találati listán való helyezések alakulásában.
Hogyan kellene ezt értenünk – Mit jelent a SEO PR cikk?
Az érthetőség kedvéért egy való életből származó példát hozok fel. Tegyük fel gázszerelőt keresünk és ezt egy nagy létszámú facebook csoportban is közzé tesszük, azaz megkérdezzük a tagokat, kiket ajánlanának. Várhatóan lesznek magukat ajánló gázszerelők, ismeretlenek által ajánlott gázszerelők, ismerősök is ajánlhatnak és szerencsés esetben ismert közszereplők, akár maga a miniszterelnök is ajánlhat gázszerelőt. Ha valóban nagy a csoport, akkor rengeteg ajánlás lesz, és megpróbáljuk rangsorolni:
- Mennyire ismert, megbízhatónak tartott az ajánló?
- Mennyien ajánlják?
- Hol szerepel az ajánlás (ha esetleg a hozzászólás hozzászólásában akkor lehet, nem is fogjuk észrevenni)
Nos a Google is figyelembe veszi az ajánlásokat, amiket más oldalakról történő hivatkozások, angolul linkek formájában tud értelmezni.
Azaz, ha mi előre akarunk kerülni a rangsorban, Google által megbízhatónak minősülő ajánlásokat, linkeket kell gyűjtenünk. Innen kicsit szerteágazik a dolog, vannak, akik szerint csak a legerősebb magyar oldalakról származó linkek érnek valamit, mások szerint a sok kis link is sokat ér, megint mások csak a mennyiségben hisznek. A jelenlegi helyzet alapján 2022 márciusában a sok, „kicsi, de erős” link többet ér, mint a kevés nagy és erős. Tehát, ha nem rendelkezünk korlátlan anyagi erőforrásokkal jobban járunk 10 db kifejezetten linképítésre létrehozott, tisztességesen üzemeltetett linkkel, mint ugyanennyiért egy nagy országos online magazinról származó linkkel.
Milyenek a tisztességes PR cikkes oldalak?
A teljesség igénye nélkül pár szempont.
- Előre kapjunk betekintés, hol jelennének meg a cikkek. Ha ezt nem adják meg, akkor legyünk nagyon óvatosak, mert jó eséllyel valami gyenge minőségű PBN halózatra fogunk kikerülni, aminek akár hátrányai is lehetnek. A legjobb előre elkérni egy listát, amiből választhatunk.
- Célszerű ellenőrizni ezeket az oldalakat, mennyire számítanak erősnek. AHrefs (DR/UR), MOZ (DA/PA), Majestic (TF/CF). Jó esetben ezeket az adatokat is megkapjuk előre, így ellenőrizhetjük valóban értékesek e az adott oldalak. Ma itthon sok esetben csak a DA értéket nézik, de ez nagyon félrevezető lehet. Meg kell nézni a többi értéket is, és ha mindegyik nagyjából rendben van, akkor már nagyon nem lőhetünk mellé.
- Kérdezzünk rá, esetleg ellenőrizzük is, hogy a kikerülő tartalmakat indexeli e a Google? 2021 óta a Google nagyon nehezen indexeli a jelentéktelennek ítélt oldalakat, így sok PR cikkes oldal tartalmát észre sem veszi.
- Előnyt jelent, ha a PR cikkes oldalnak elfogadható a kinézete, a sebessége, léteznek közösségi média felületei, esetleg benne van a Google News szolgáltatásban is, mert ezek mind a megbízhatóságot jelzik.
- Végezetül érdeklődjük meg, hol fog megjelenni maga a cikk. Sok nagyobb országos médiában lehet úgy SEO cikkeket venni, hogy „eldugják” őket a látogatók elől. Pl. egy rejtett kategóriába kerül, visszadátumozva jelenik meg, vagy egyéb módon teszik gyakorlatilag láthatatlanná. Ezek nagyon csökkentik az adott link erejét, így érdemes meggondolni íz ilyen publikációkat.
PR cikk árak 2022-ben Magyarországon
Az árak nagyon változnak, a jellemző az amúgy nem sokat érő DA érték szerinti árazás. Ezek jó részt amúgy nem túl értékes PBN oldalak, és DA20-29-ös értékig 3-4.000 Ft, DA30 felett viszont nem ritka a 10-15.000 Ft-os ár sem. Ennyiért már a normáls médiában is lehet cikkeket kapni. Látogatottabb blogokon, kisebb magazinokon 10-15.000 Ft-ért lehet PR cikket elhelyezni. Országos médiákban 40.000 Ft-tól akár másfél millióig terjedhetnek az árak és mint fent jeleztem, ezek rossz esetben sehol nem lesznek láthatók, jó esetben egy fizetett, vagy ‘X” megjelöléssel eldugják őket valahol az oldal tartalmai között.
Természetesen a helyzet ennél lényegesen összetettebb, ezért linképítés esetén érdemes profi tanácsadást kérni. Sok felesleges vesződségtől és kidobott pénztől kímélhetjük meg magunkat.