Legyen az hagyományos vagy kulcs nélküli rendszer, előfordul, hogy a zárral valami nem stimmel. Mintha nehezebben fordulna, vagy épphogy fordul, de csak nagy erőlködéssel, esetleg akadozik. Egy ideig talán legyintünk rá, télen azt gondoljuk, hogy biztos csak hideg van, nyáron meg a forróságra fogjuk. Valójában csak kicsit meg kell mozgatni, miért csináljunk ebből olyan nagy ügyet? Aztán másnap már rosszabb, majd néha működik, máskor nem. Ha szorul a zár, az lehet, hogy apróságnak tűnik, de kellemetlen meglepetést tud okozni, amikor a legnagyobb rohanásban vagyunk, mert időre mennénk valahova, az pedig végleg megadja magát. Az autózár javítás garantáltan megelőzheti a bajt és akkor érdemes elvégeztetni, amikor a zár még csak rendetlenkedik.
Nem mindig ugyanúgy szorul
Az ilyen típusú problémák ritkán jelennek meg azonnal drasztikusan, inkább fokozatosan romlanak el, elég jelet küldenek, amire felfigyelhetünk, hogy megelőzzük a bajt. A fokozatosság viszont könnyen csapdába csalhat minket, mivel néha még működik, hajlamosak vagyunk halogatni a megoldást.
Mik az első figyelmeztető jelek?
Bár a zár nem egy mozgó alkatrészekkel teli, bonyolult szerkezet, mégis érzékeny a kopásra, korrózióra és a mechanikai behatásokra. A legtöbben akkor kezdenek el foglalkozni a témával, amikor már tényleg nem tudják kinyitni az ajtót, pedig vannak árulkodó jelek, amikre már jóval korábban érdemes odafigyelni:
- Nehezebben fordul el a kulcs, vagy csak nagy erővel lehet elfordítani.
- Akadozva ugrik ki a zármechanika.
- Recsegő, száraz hang hallatszik záráskor vagy nyitáskor.
- Néha nem reagál elsőre, meg kell mozgatni a kulcsot, játszani kell vele.
- Távirányítós rendszer esetén nem pattannak fel az ajtók egyből, esetleg csak többszöri próbálkozás után.
Mindezek a jelek nemcsak idegesítőek, hanem egy közelgő meghibásodás előszobái is.
Mi történik, ha nem foglalkozunk vele időben?
A legrosszabb forgatókönyv természetesen az, hogy egy reggelen egyszerűen nem tudjuk kinyitni az autót. Ez különösen bosszantó tud lenni, ha már késésben vagyunk, vagy éppen valamilyen sürgős dologhoz lenne szükség az autóra. A baj ilyenkor nemcsak az, hogy nem tudunk elindulni, hanem az is, hogy esetleg beszorul, beletörik a kulcs. Még nagyobb bajt okozunk, ha elkezdjük feszegetni. Egy teljesen tönkrement zár esetén sokkal költségesebb és időigényesebb a javítás. A zárszerkezet szétszedése, cseréje, új kulcsok programozása mind elkerülhető lett volna, ha korábban lépünk.
A megelőzés nem luxus, hanem okos lépés
A legtöbb zárprobléma egyszerű karbantartással megelőzhető. Egy zárszakértő könnyen észreveszi a kezdődő problémákat. Időben kenhető, tisztítható, vagy ha szükséges, még olcsón cserélhető is az alkatrész. Ez különösen fontos régebbi autóknál, ahol a kulcs és a zár is viseltes már, az évek alatt ugyanis mindkettő együtt kopik. Az sem ritka, hogy a kulcs eldeformálódik, a zárszerkezet pedig megpróbálja követni ezt a kopást, aminek eredménye végül a szorulás.
Sokan megfeledkeznek róla, de az autó csomagtartója és a tanksapka fedele is zárható és ezek is hajlamosak ugyanúgy elromlani. Ezeknél még inkább hajlamosak vagyunk elbagatellizálni a problémát, hiszen az autó ettől még használható. Pedig a váratlan helyzetek nem válogatnak, gondoljunk csak egy tankolásnál beragadt tanksapka-fedélre, ami legalább annyira bosszantó tud lenni, mint egy lezárt ajtó.
Most már érted, miért ne várd meg, amíg késő lesz?
Időben megmutatva egy szakembernek, sokkal olcsóbban és egyszerűbben megoldható, mint amikor már sem nyitni, sem zárni nem lehet az autót. És valljuk be, hogy nem az autózár az egyetlen dolog az életünkben, ami akkor mondhat csődöt, amikor a leginkább szükségünk van rá. Ugye volt már neked is hasonló tapasztalatod?